Elyasi.ir

محمد الیاسی

Elyasi.ir

محمد الیاسی

خفاش های سوخته در غار پبده لالی - مقصر کیست!!؟؟

خفاش های  سوخته غار پبده - محمد الیاسی -  elyasi.ir - Burned bats - Lali Pebdeh Cave


به گزارش ایسنا ، حمید جهانبخش ـ مربی غارنوردی ـ که پس از اطلاع یافتن از آتش گرفتن این غار باستانی که گفته می‌شود، از نخستین سکونتگاه‌های انسان دوره‌ پارینه‌سنگی با حدود 15هزار سال قدمت است، تاکنون چندبار از غار «پبده» دیدن کرده است، گفت: تمام خفاش‌های داخل این غار بر اثر دود و گاز متصاعد شده از آتش گرفتن فضولات حیوانی انبوه‌ شده در غار «پبده» مرده‌اند و به نظر می‌رسد، جانداران دیگر هم آسیب دیده باشند، چون در چند مرحله بازدید از غار، موجوداتی را که قبل‌تر مشاهده می‌کردم، دیگر ندیدم.


وی گفت: مرگ خفاش‌ها یک فاجعه است که اثر آن را سال آینده می‌توان دید، چون خفاش ‌ها به‌ دلیل تغذیه از حشرات ، نظم طبیعی منطقه را حفظ می‌کنند و به نظر می‌رسد، اکنون کسی متوجه فاجعه‌ به بار آمده نیست.

جهانبخش افزود: هنوز آتش در زیر فضولات انبوه‌ شده گوسفندان که زمانی در این محل نگهداری می‌شدند، روشن است. با این وضع، راه رفتن در غار خیلی سخت شده است و به همین دلیل، خاموش کردن این آتش به تجهیزات آتش‌نشانی نیاز دارد.


(جهت دیدن ادامه و تصاویر بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید)




ادامه مطلب ...

بررسی و گمانه زنی غار پبده در لالی - رومن گریشمن- 1949

در بهار سال 1949 برای نخستین بار در ایران آثار بقایای انسان عهد پیش از تاریخ  را در حفاری غاری در (تنگ پبده)، در کوههای بختیاری واقع در شمال شرقی شوشتر، تشخیص داده شد. در اینجا انسان برای تهیه ی خوراک خود به شکار می پرداخت، و برای این منظور حیله را بیش از اعمال قدرت بکار می برده. وی به طرز استعمال چکش سنگی، تبردستی –تبری که به چوب دستی شکافدار متصل بود– آشنایی داشت. همه اینها ابزارهای بدوی است که به وسیله صیقل اندکی از ناهنجاری آنها کاسته می شد.

آلات استخوانی از قبیل درفش، که از استخوان حیوات می ساختند، به مراتب کمتر از مصنوعات سنگی متداول بود، لیکن انسان در آن موقع یک نوع ظروف سفالین ناهموار را که به طور ناقص پخته بود به کار می برد، و در پایان دورة سکونت در غار این ظروف از فرط دود خوردگی به رنگ سیاه سیر در آورده بود. این نوع ظروف نیز با قدیمی ترین بقایای انسان در دشت پیدا شده، و بنابراین نشانه مهمی برای ارتباط میان این دو مرحله سکونت است.

(تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، رومن گیرشمن)
(http://www.shushtarchtb.ir)

غزل امروز - حافظ

ما را ز خیال تو چه پروای شراب است  ***  خم گو سر خود گیر که خمخانه خراب است

 

 گر خمر بهشت است بریزید که بی دوست *** هر شربت عذبم که دهی عین عذاب است

 

 

 

 

 

 معشوق عیان میگذرد بر تو ولیکن *** اغیار همیبیند از آن بسته نقاب است

 

 گل بر رخ رنگین تو تا لطف عرق دید *** در آتش شوق از غم دل غرق گلاب است

 

 سبز است در و دشت بیا تا نگذاریم *** دست از سر آبی که جهان جمله سراب است

 

 در کنج دماغم مطلب جای نصیحت *** کاین گوشه پر از زمزمه چنگ و رباب است

 

 

                

حافظ چه شد ار عاشق و رند است و نظر باز *** بس طور عجب لازم ایام شباب استبیدار شو ای دیده که ایمن نتوان بود *** زین سیل دمادم که در این منزل خواب استافسوس که شد دلبر و در دیده گریان *** تحریر خیال خط او نقش بر آب است